Rosa viscose

En rosa singoalla till.  Denna gång är det en längre variant och utan spets som ni ser. Fållen gjorde jag med kedjesöm på min CP. Den sömmen är verkligen en nyupptäckt favorit. Innan har jag nästan bara använt 2 eller 3 nålar på den maskinen. På denna klänning återkommer ju avig en-nåls-söm även på resårkanalerna. Precis som förra gången har jag använt framilonband (transparent resår) i kanalerna. Resåren har jag knutit ihop med ordentlig dubbelknut.

Materialet i denna klänning är viscosejersey, dvs ingen bomull i. Den faller väldigt mycket och tungt som ni kan se på bilden när den hänger på en galge. På bilden ovan har jag lagt den på golvet för att ni skall kunna se formen lite bättre. Viscosejersey är väldigt följsamt och elastiskt. Det är lite klurigare att jobba med sådana här tyger som faller på detta vis tycker jag. Men jag är mycket nöjd med resultatet.

Om resårkanalen på mina Singoalla-klänningar: Jag syr med kedjesömmen hela vägen runt och fäster. Hade jag bara haft en vanlig hushållsmaskin hade jag nog valt antingen förstärkt raksöm (den som ser ut som tre parallella raksömmar) eller använt tvillingnål för att få en hållbar söm som både är snygg och ger lite elasticitet. När jag fäst trådarna så sprättar jag försiktigt upp en del av någon av de sömmar som jag sytt ihop själva plagget med. I mitt fall är det med overlocksömmar. I halsringningen tar jag exempelvis en av de bakre ärmsömmarna. Sedan trär jag i resåren med en säkerhetsnål. Efter jag knutit den i rätt längd fäster jag för hand ihop hålet.

Material: Jersey med viscose från Jofotex, framilonband från Bibbis Textil

2 thoughts on “Rosa viscose

Kommentera

