Nästan en tutorial på en luvtröja

När vi var och handlade på ICA Maxi hittade jag materialet till denna. En lurvig och mjuk filt av polyester. Och en ny lurvig tröja är precis vad lilleman behövde.
Att sy en tröja med fodrad luva är inte så klurigt egentligen. Det klurigaste med denna var att det flög omkring massa turkost ludd överallt när jag klippte och sydde. Och tygvalet får jag ju skyllla mig själv för. Mönster kan man bland annat hitta i Meedom-böckerna och olika nummer av Ottobre, exempelvis det som finns i butik nu 3/2012.
Först syr jag ihop axelsömmar och sätter dit ärmar. Sedan syr jag huvan och fodret som ni ser på bilden. Tänk på att fodret skall vara aningen mindre än yttertyget så det får plats.
Sedan så nålar jag fast luvorna som bilden ovan visar.

Fodrets (katterna) räta ligger mot själva tröjans aviga

Huvans räta ligger mot själva tröjans räta

Bilden ovan till höger visar hur det ser i nacken när jag vrängt det hela rätt efetr att jag sytt. Nu har man en luva som är ”öppen” i framkant och jag ville kanta hela tröjan så då är detta ett enkelt alternativ. Man kan ju också vändsy huvan och sedan sy fast den om man inte vill kanta.
Eftersom tyget var så tjockt och svårarbetat valde jag att göra kantbanden på gammalt hederligt sätt och inte med hjälp av kantbandaren på min CoverPro. Det hade säkert gått fint med CP:n också, men nu gjort jag så här. Jag klippte till en muddremsa som var ca 4 cm bred. I längd var den lika lång som knäppkanterna plus ca 75% av huvans längd. Jag ville nämligen inte att det skulle dra ihop sig i knäppkanten.

Sedan nålade jag fast mudden räta mot räta runt hela kanten. Där knapparna skulle sitta drog jag inget i kantbandet utan jag drog bara i kantbandet till huvan. Sedan overlockade jag fast bandet, vek runt och sydde en söm. Denna gång blev det enkelsöm med CP:n som är lite elastisk. Annat bra alternativ hade varit med tvillingnålen på hushållsmaskinen. Sedan klippte jag bort överflödigt tyg.

Till remsan längst ned klippte jag ca 85% av nederkantens längd. Jag vikte mudden mitt på längden och overlockade kortsidorna. Sedan nålade jag den dubbla mudden mot rätsidan på jackan och sydde fast. Efteråt snyggade jag till övergången med hjälp av handsömnad.

Annonser

2 thoughts on “Nästan en tutorial på en luvtröja