Omlottugglor till en ny krabat

Ännu en krabat har tillkommit i bekantskapskretsen för ca 1 månad sedan. Denna omlottkofta gjorde jag mönster på för länge sedan. Det är en ganska lång tröja som täcker ner över rumpan. Den är i övrigt ca storlek 68

Att göra eget mönster på omlottröja är för övrigt inte alls svårt. Ta en grundmodell på en tröja du gillar. Jag gillar raglan-mönster som det ovan extra mycket. Eftersom det inte finns någon ärmkulle med söm som på en vanlig tröja så fungerar den lättare över fler storlekar. Rita om framstycket så att ena kanten inte riktigt når fram till sidosömmen. Ja, ni ser ju hur jag har ritat. Sedan spegelvänder man framstycket. Så framsidan är helt enkelt två likadana stycken som är spegelvända.  Knapparna för det inre stycket sitter i bomullsband som sitter fast i sidosömmen. Och knapparna på yttre framstycket ser ni ju på bilden.

Material: Ekologisk jersey med ugglor från Jofotex. Detta tyg, fast med bruna ugglor, var ett utav de första tygerna jag köpte när jag började sy. Till och med en av anledningarna till att jag började sy. Ugglor och landskap från Jofotex och kaninrumpor från JNY startade mitt tygberoende med vintern/våren 2010.

4 thoughts on “Omlottugglor till en ny krabat

  1. Tack för tipset! Ska nog ge mig på en när en kompis ska ha barn till hösten. Och det tyget är verkligen snyggt, enkelt och ändå så fiiint!

  2. Pingback: Omlottkofta med orange och lite om besökarna | Brallan syr

Kommentera

