Ko-safari

Det är så konstigt när man själv är uppvuxen på landet, men ens barn är stadsbarn. Storebror är oerhört faschinerad av vanliga bondgårdsdjur. Såklart egentligen! Men för mig vars trädgård låg kant i kant med en ko/får/häst-hage och som har två mostrar som har lantbruk känns det himla konstigt när lillkillen tycker kossor är bland det mest exotiska som finns. Han har nästan sett tigern på djurparken Nordens Ark fler gånger än han kommit kossor nära.

I helgen var vi alla fall i svärföräldrarnas stuga, som ligger vid en sjö inåt landet. Kossor besöktes och beundrades. Jag tog en de-tour på Sy-träff hemma hos Renata på Tjörn under lördagen och gjorde bland annat klart denna tröja som lillen föll pladask för.  Jag matchade med brunt. Tänk att nästan ALLT passar med brunt. Jag ville använda lite andra dekorsömmar än vanligt så det skulle kännas lite ”nytt” i lillens garderob. Det är så lätt att snöa in på samma modell om och om igen. Så dekorerna och fållarna blev med smal tvillingsöm. Jag stickade även ner halsmuddens sömnsmån med samma söm. Enkla detaljer med andra ord. Men de gjorde att tröjan skiljer sig lite från resten. Halsen är väldigt vid och det var min tanke från början för att slippa obehaglig av- och påklädning på en killa som börjar vilja göra det mesta själv. Men det kanske inte var riktigt meningen att den skulle bli så vid.

Material: Verktygsjersey från JNY

Mönster: Raglantröja i storlek 104. Mönster på raglantröjor kan man bland annat hitta i flera olika Ottobre-tidningar och i Meedoms basböcker.

2 thoughts on “Ko-safari

Kommentera

