Sommarpyjamas i grevens tid

I sista stund, inför helgens sy-träff, klippte jag ut en sommarpyjamas. Jag sydde nästan klart den på träffen, bara mudden kvar. Och den kom på plats igår. Tur det när det blev så otroligt varmt inatt.

Ingen mudd i halsen utan lite urringad för att bli så luftigt som möjligt. Bara fållad med avig, bred tvillingsöm. Shortsen fick dekorsömmar i sidan eftersom jag av misstag klippte för sidosöm även om jag inte hade behövt det. Även shortsen fållade jag med bred avig tvillingsöm.

Den satt verkligen perfekt! Hurra! Då slipper jag trixa om med mönstret och kan sy ett par stycken. Det fina med tvådelat är ju att man kan använda plaggen var och en för sig också.

Mönster: Förlängd t-shirt i strl 86/92 trots att storebror är 98 nu. Skönt att det inte kan korva sig tänkte jag. Vanliga muddbyxor som är kortade. Mudden i midjan klippte jag 38×17. Lite smalare än vanligt eftersom mudden var väldigt mjuk och elastiskt. Man vill ju inte att han skall tappa byxorna under natten.

Material: Djur-jerseyn kommer från Stoff&Stil och mudden vet jag inte varifrån jag köpt. Det är inte Stoff&Stil i alla fall. JNY kanske?

2 thoughts on “Sommarpyjamas i grevens tid

Kommentera

