Björn-syskon


Båda dessa modeller på kläder har jag sytt innan. Ni känner nog igen dem. En raglantröja med lite för stor ringing och en singoalla. Men som vanligt har jag försökt variera dem lite.

Raglantröjan fick en dekorsöm runt ringningen för att den skulle bli lite roligare och inte helt lik alla de andra raglantröjorna jag sytt det senaste. Samma söm använde jag för att fålla ärmar och nederkant.

Singoallan fick veck fram och bak istället för vanlig rynkning. Ärmarna har jag rynkat med hjälp av rynktråd. Sedan sydde jag fast en muddrullå av dubbelvikt mudd som jag sydde till en rundel. I den har jag sedan trätt in framilonband (transparent resår) som drar åt det hela lite mer så att inte ringningen blir för stor  för henne. Tanken är att jag så småningom tar bort resåren i halsen när lillan är lite större. Så passar den fint då med. Minst fram till storlek 86 tror jag absolut hon kan ha den och den fortfarande sitter snyggt. Nu är hon ca 70 cm. I ärmsluten har jag gjort en resårkanal och trätt i framilonband. Fållen längst ned har samma kedjesöm med 1 nål på min CP som jag använde till ärmens resårkanaler.

Material: Båda tygerna är från Strömming. Tyget med björnarna på är andra sortering eftersom den är svagt blå i bakgrunden. Jag har haft 1:a sortering av tyget också, men den är tyvärr slut.

Kommentera

