Luddiga lurvjackor

Jag lovade kusinerna var sin lurvjacka a la ICA-filt. Så de hade åkt till ICA och valt varsin filt som skulle få bli jacka. Storkusinen valde turkos och lillkusinen limegrön. Önskemålet var att den skulle vara utan luva, men med en krage. Det skulle vara en rejäl dragkedja som skulle göra det lätt att öppna/stänga själv. Storebror här hemma fick en han också eftersom jag först ville sy en prototyp.

Oj vad det luddade i vårt hus. Jag använde riktigt tät OL-söm så att de råa kanterna inte skulle fortsätta ludda. Från början satte jag fast dragkedjan utmed vikt lurvkant, men efter att jag sytt fast den märkte jag att luddet såklart fastnade i dragkedjan när man drog den upp och ner. Borde jag räknat ut innan kan man tycka. Då var det bara att sprätta upp dragkedjan som jag satt fast med tät (!) raksöm. Isället overlockade jag kanterna med tät söm och sydde dragkedjan ovanpå, på framsidan. Så att den breda OL-sömmen skyddade dragkedjan från ludd. Sedan sydde jag fast muddväv/kantade runt och över kanten som täcker dragkedjans överkant och underkant så att det blev snygga övergångar och minimalt skav mot hakan. Ärmarna fick lång mudd så man kan ha den dubbelvikt till att börja med.

Lägg även märke till att jag kom ihåg både häng-snodd och storlekslapp. Inte illa va?Mönster: Omritat utifrån ett mönster i Ottobre 6/2008

Material: Lurvig filt från ICA-Maxi, delbara dragkedjor med ring från Bibbis och mudd från Stoff&Stil

Kommentar: Eter att jag hade sytt prototypen kom jag på att jag ville ha den andra sidan som avigsida. Så därför skiljer sig jackorna lite åt som ni ser. Storebror här hemma har jackan längst till höger.

3 thoughts on “Luddiga lurvjackor

Kommentera

