Matchande hilcoränder… och så lite spets

Det började med ett mönster som jag ville testa, nämligen mönster på en omlottröja från Ottobre 6/2008. Jag kände att jag ville ha tryckknapp på ena sidan och ett knytband på andra. Men när jag skulle sätta dit knappen blev det inte så fint. Så jag gjorde en spetsblomma bakom knappen. När spetsblomman var gjord ville jag ha något matchande spetsigt på byxorna också. Har jag fastnat lite i spets-träsket tro? Kantbandet på tröjan är av hilco-jersey, precis som själva tröjan, och går runt hela tröjan. Ur sidosömmen kommer en bit kantband man kan knyta med. Den är klippt på tvären och manuellt kantat (såsom i Näbbgäddas tut).

Jag blev så exalterade över idén med spetsen vid resårkanten på byxorna, samt i sidosömmen, att jag sydde snabbt som en tok för att hinna färdigt och det blev lite snett. I kombination med trötthet var det också. Vi har haft en bebis om vaknat OFTARE än 1 gång i timmen. Men trötthets-stressens effekter med sned spets syns inte när de sitter på. Jag är i alla fall supernöjd med detta lilla kit. Byxorna blev helt perfekta för lillan och det blir fler enligt den modellen. De sitter lite lagom pösigt och kanalen längst ner för framlionbandet gör att de ser lite annorlunda ut jämfört med alla med muddar jag sytt.

Mönster: Byxorna är rakt av från Meedom, form 2 storlek 68 ( dvs snarare storlek 74), Omlottröjan är från Ottobre 6/2008 strl 74 på bredden och strl 80 på längden.

Material: I midjan har jag 5cm bred resår från Bibbis och spets från Ohlssons. Lägst ner har jag gjort en resårkanal för ett framilonband som jag knutit, också från Bibbis. Tygerna är 2 olika stuvar av Hilco-jersey jag köpt på blocket.

7 thoughts on “Matchande hilcoränder… och så lite spets

  1. Pingback: December | Brallan syr

Kommentera

