Matchande byxor

Även dessa byxor blev nya inför midsommar. Jag ville göra ett par lättmatchade byxor. Och eftersom vi gillar turkost här hemma blev det randiga, turkosa muddar. Jag är nöjd. Väldigt nöjd. Känner sug att köpa långa rader av randig mudd efter det här.

Denna gång blev det även avig trippelsöm längs med hela yttersömmarna och inte bara runt fickorna. Trots att jag sänkte diffen helt blev det lite rynkigt när jag kantade fickorna, men det brukar bli det när jag använder mudd med lycra i till kantbandet på vävt tyg.

Mönster: Har också vidgat mina vyer och testat att använda nytt mönster till storebrors byxor. Denna gång från Meedom-boken för stora barn. Han är ju ett ganska stort barn nu min lille snart-3-åring. Så storlek 4 år, form 2, men utan sömnsmån och minus 8 cm i midjan tror jag jag hade här. Mudden till midjan blev ca 40×17 inkl. sömnsmån och benmuddarna är 17×17 inkl. sömnsmån.

Material: Vävt tunt jeanstyg från Stoff&Stil. Mudden kommer från MG-tyger tror jag. Men de har ju lagt ner. Jofotex har också randiga muddar om man är sugen, liksom jonic-textil.

I övrigt har jag fått hem helt abnorma mängder tyg det senaste. Dels för att sy och blogga för JNY. Men jag har också köpt från Strömming, Korea-butiken, Znok och Liandlo. Och så funderar jag som sagt på att handla lite randig mudd på det. Undrar om tygförvaringen i mitt nya sy-rum kommer ha plats för fler eller färre tyger. Låt oss hoppas på det första. Men var inte oroliga, jag har stenkoll på min konsumtion i ett exceldokument.

5 thoughts on “Matchande byxor

  1. Snygga byxor! Jag syr också jeans med randiga muddar till Elsa, men de hamnar av nån anledning inte på bloggen. Kul att du har koll på tygköpen ett exceldokument! 🙂 Men vad är det du har köpt då? Vill seeee! 🙂

  2. Absolut bästa bilden på ett par byxor! Jag är SÅ impad av både bilden och byxorna, och midsommarkläderna och alla nya idéer!!! Tack för inspirationsstund 🙂

  3. En fråga så här lite lagom drygt 4 år senare =D ! Minns du om du tog bort något i bensluten också eftersom du satte muddar där också? Du tog ju bort 8 cm i midjan. Tycker dessa blev så himla fina och skulle vilja sy sådana till min snart fyraåriga systerdotter som nog ligger ganska exakt på storlek 104 just nu. En liten smalis. Har Meedom-boken hemma just nu 🙂 .

    • Haha, nu kommer svar sådär 1 vecka till senare. Jag tror inte jag tog bort något på bensluten. Gillar när det är pös, det ger ju lång användningstid. Kul att du gillar dem. Meedom är ju stor i storleken så det borde gå fint. Mät mot ett par andra byxor som sitter bra.

Kommentera

