Vändbar omlottkofta- med tutorials

Anledningen till att jag ville testa omlottkoftan med Hilco-ränder i ett tidigare inlägg, var för att jag hade denna i tankarna. En helt vändbar omlottkofta. Och för att det skulle bli extra allt blev det även dekorsömmar och applikationer.

Denna är ännu ett av sy-projekten jag gör för JNY. Koftan beksrivs i 2 inlägg. Det första handlar om själva applikationerna, och är en sorts tutorial för det. Det andra handlar om hur själva koftan är sydd för att den skall bli helt vändbar. Klicka på länkarna här innan så kommer ni till de olika inläggen.

Jag kommer garanterat göra fler vändbara sådana här. PErfekt med lite olika matchningsmöjligheter på de olika sidorna.

3 thoughts on “Vändbar omlottkofta- med tutorials

  1. Hej!
    Har precis köpt en coverpro som jag håller på att kämpa med. Köpte interlock från JNY som jag tänkte använda som kantband. Kantbandet bara glider först åt höger och trycker jag tillbaka det med en plastbit (som jag håller mot pressarfotens högersida) så är risken att det drar iväg åt andra hållet. Testade sedan med stoff och stils mudd ( och gjorde om till en trevikare) och då blev det något bättre, men jag fick fortfarande hålla emot lite på höger sidan. Nu är nålarna dåliga så det får bli en sypaus tills det kommer nya. Man tappar liksom lusten när det krånglar… Men när jag ser dina fina kantband så ser jag ju att det SKA gå att få det snyggt! Vill du dela med dig av några tips eller inställningar? Jag har redan läst alla tips jag kan hitta på olika sybloggar, jättebra, men det hjälper visst inte i detta fallet…

    • Tråkigt när det krånglar! Men jag håller med en pincett istället för plastbit på kantbandet, då är det lättare att släppa och trycka och pilla. En del använder clearviewfot istället. Den är lite längre och håller kantbandet på plats bättre. Då får man styra i snäva svängar på själv apparaten där tyget viks. Men för de mesta är det bara tuta och köra. En del tycker det är lättare. jag gillar det inte eftersom jag inte har samma kontroll då (tycker jag). Glider det väldigt mycket kan du ju även testa att höja pressarfotstrycket. Eller testa en ännu strävare interlock, exempelvis Hilcos.

      • Höja trycket på pressarfoten, då menar du mer tryck? Alltså skruva hatten nedåt?

Kommentera

