Fantastiska filtar med rosa

Filtar kan vara en dröm att göra, men också helt fruktansvärt – om det inte fungerar. Oftast går det ganska bra nuförtiden när jag känner mina maskiner och tygkvaliteterna. Framförallt när jag undviker velour som ju gärna glider en hel del när jag kantar den.

Något som Renis tipsat mig om är att overlocka ihop kanterna innan man kantar, med lite förhöjd diff. Så slipper man att ha massa nålar att ta hänsyn till i själva kantningen. Och eftersom diffen är höjd så dras inte tyget ut av sömmen, snarare tvärtom. Känns faktiskt mycket lättare. Då kan man koncentrera sig på kantningen och inte på nålarna.

Många tyger drar sig snett i tvätt och då blir det en kamp om att få till jämna filtar om man vill att mönstret skall bli rakt. Tygstyckena är ju så stora. Ibland kan jag hålla på nästan en timme och försöka få till det. Jag går nog till överdrift, för hur många gånger har man filten hel utlagd och kollar så mönstret är jämnt? När jag tjuvkikat på vanliga köpe-filtar är det inte alls alltid jämna. Men man vill ju veta att man i alla fall försökt få det helt perfekt.

Men varje gång jag är klar med en filt så känns det så bra. De blir ju så fina. Nedan är en bild på en nöjd liten mottagare för filt med matchande mössa som jag sydde och visade för ett tag sedan. En underbar liten varelse helt klart. Och det är så fantastiskt roligt när jag får bilder på hur plaggen ser ut på.

Material:

  • Stjärnjersey – JNY
  • Skyar i jersey (bruna moln och träd) – Znok
  • Gröna moln i interlock – JNY
  • Rosa jersey – JNY
  • Brun/rosa Gekko-blommor – JNY
  • Brun/rosa-randig interlock – E-slöjd
  • Rosa kantband i interlock – JNY
  • Bruna kantband i interlock – Hilcos via Sydilla.no
5 thoughts on “Fantastiska filtar med rosa

  1. Mm va fina! Blir enormt sysugen! 🙂 smart att overlocka kanten. Jag har ju bara gjort en filt med coverpron och jag nålade helt enkelt längre in på tyget. Funkade också bra. Det blir filtsömnad för mig så fort vi kommer hem, till brorsbebisen. Röda elefanter och vitt med röda ränder. Trikå på båda sidor, precis som du gör! Älskar filten med skyar och rosa, kanske Elsa ska få en sån tröja till hösten? Må så gott!

  2. Filten och mössan är välanvända! Men de så barnen växer ju så det knakar så den där mössan är på sista versen nu… tur att filten och dregglisen har lång användningstid 🙂

  3. Filten med skyar och stjärnor används mycket flitigt nu när vår Maya är hos oss, det var den allra första filten som hon låg invirad i på BB 🙂 Vi är så nöjda med den! Flera har frågat vart jag köpt filten. 🙂

Kommentera

