Cirkuskläder och en extra body

Det här publicerades hos JNY igår. Så en del av er har säkert redan sett det. Men sedan jag skrev inlägget har jag hunnit sy en body till, i samma färgskala. Kläderna är i storlek 68 och kan användas länge.

Raglanskärning är verkligen himla bra. Det innebär att ärmen blir en del av urringningen. Stora fördelen är att det inte är lika noga att skärningen på ärmkullen kommer rätt på axeln som på en vanlig tröja. Den blir därmed mykcet mer generös i passformen.

Mönstret har jag gjort själv. Men jag har utgått från en vanlig raglantröja till formen. Sedan har jag förlängt tröjan med grendelarna från mitt vanliga bodymönster. Framstyckets ena raglansöm har jag kantat istället för att sy ihop. Sedan sydde jag sidosömmarna och satte i knappar. Ärmsluten har jag sytt precis som när man syr på mudd, alltså att jag gör en rundel som jag viker avig mot avig på mitten och sedan syr fast. En stor fördel blir att man kan vika upp ärmsluten utan att några sömmar syns. Detta förlänger användningstiden, framförallt i och med att det även är en raglanbody.

 

5 thoughts on “Cirkuskläder och en extra body

  1. Hej! Fina saker. Var kan man hitta mönster till denna typen av kläder? Och måste man ha en overlock-maskin för att sy sånt här?

    • Kolla runt bland mina inlägg. Jag brukar hänvisa till vilka mönster jag använt om det inte är egna. Jag rekommenderar mönstertidningen Ottobre eller grundmönster i böcker skrivna om Meedom. Båda dessa brukar finnas på biblioteken. Du behöver inte en OL-maskin, det går ändå även om det är snyggare och snabbare med en overlock.

Kommentera

