Foxy lady

Jag älskar verkligen dessa rävar!  De är i bomullsjersey, så tyget är ju inte strechigt på samma sätt som tyger med inslag av lycra/elastan. Men gör man en knäppning, eller som i detta fall en kofta, gör det ju ingenting. Då behöver man ju inte tränga tyget över ett huvud.  A-formade omlottkoftor har ni ju sett mycket av här hos mig. Och ännu fler har jag på gång.

För övrigt försöker jag träna på att inte vara överdrivet perfektionist när jag syr. Med tanke på hur extremt mycket fel det är på vanliga köpe-plagg, så kan det väl egentligen få dyka upp lite misstag hos mig med. men det är svårt! Ofta när jag syr och det blir hoppstygn så repar jag upp allt och gör om. Nuförtiden har jag inte så mycket hoppstygn, nästan aldrig, men denna gång blev det massor. Ändå hade jag gjort allt för att undvika det:

  • Helt nya EL-nålar
  • Sträv, tunn interlock från Hilco – min absoluta favorit när det gäller kantband. Det blir ju aldrig hoppstygn!
  • Rätt inställning på maskinen (lång stygnlängd, diff runt 1 och 4-4-3 på trådspänningen, reglaget ställt på tjockt tyg)
  • Maskinen var nyligen rengjord

Ändå blev det hoppstygn med jämna mellanrum. Jag blev galen, men sydde på och fäste alla hoppstygn efteråt. Det är ju för övrigt mycket viktigt att fästa hoppstygn eftersom det annars kan repa upp hela sömmen när man sytt med coverpro eller annan täcksömmaskin. När allt var klart så såg jag vad jag gjort för misstag! Undertråden hade hoppat ur trådspänningsbrickan och låg på höger sida om trådspänningshjulet. Problemen med hoppstygn hade alltså varit lösta om jag bara hade gjort det bästa tipset när man får problem. TRÄ OM MASKINEN!

Material: Tyget är från början från NoshOrganics och jag har köpt det hos Strömming.

7 thoughts on “Foxy lady

  1. Har du alltid reglaget på tjocka tyger när du bndkantar? Jag har varit väldigt förskonad från hoppstygn, men när jag syr i resåren på tights blir det tusen (Renatas sätt att sy). Vad fint det är med omlottkofta! Önskar att jag också hade ett mönster…

    • Det brukar iofs fungera ganska bra åt båda håll. Resåren i tajts brukar jag inte ha problem med om jag kör ”tjocka tyg” och rekommenderade inställningar för sömmen. Jag drar ut tyget och resåren lite och hjälper till med matningen.

      Hör av dig om du vill att vi gör ett mönsterbyte. Du har säkert något jag vill ha =)

  2. Visst är det tråkigt med sjukor, känns som det aldrig tar slut just nu! Har aldrig riktigt gillat hajarna förut, men med svart blev de så snygga så jag måste behålla dem och sy något till R också. Men jag ska ha dig i åtanke om jag ändrar mig!

Kommentera

