Ännu en ap-filt och lite om bandkantning

Passar på att både visa en filt och ge lite tips om bandkantning. Detta gäller främst för täcksömmaskinen CoverPro som jag har. CoverPro är alltså inte en maskin man syr ihop plagg med utan som man kan koppla en bandkantare på eller som man helt enkelt syr snygga fållar och täcksömmar med. Men det där med att få till snygga kantband är inte lätt bara för att man har rätt maskin. Jag har märkt att många når min blogg genom att ha använt söktermer som innehåller CoverPro och kantband och bandkantare. Så lite generella tips på hur man får snygga sömmar med denna maskin följer nedan.

Den nyare versionen på CoverPro (CPX) har ett reglage på framsidan. Man flyttar det till vänster om man har tjocka tyger och till höger för tunna tyger. För att kantbanda har jag nästan alltid reglaget på tjocka tyger. Sedan följer jag anvisningarna som finns på ”fusklappen” som sitter fast på maskinen. Är det smal tvillingsöm rekommenderas 6-4-3 och det är det jag brukar köra på. Ibland kör jag även 4-4-3. Har man bara maskinen rätt inställd med själva bandkantaren på sätt plats brukar det mesta fungera.

De pressarfötter jag har finns i två längder. Se här nedanför på skillnaden för hur de möter bandkantaren. Den till vänster har ca 0,5 cm fram till bandkantaren medan min clearview ligger rak emot. Som ni ser har jag kantband i på ena bilden, men inte på den andra. Kanske inte så pedagogiskt och jämförbart, men ni fattar ändå hoppas jag.

Kör jag 4-vik använder jag pressarfoten till vänster och kör jag 3-vik använder jag pressarfoten till höger. Det har helt enkelt fungerat bästa för mig.

Filten har jag först overlockat kanterna på (med något förhöjd diff). Jag har de två högra nålarna och håller en pincett för att att kunna styra kantbandet. Såhär gör jag alltså med interlock (+4-vik).När jag kantar med interlock har jag stygnlängden på max (4) och diffen på ca 1.

När jag gör 3-vik kör jag numera med den långa clearview-foten samt att jag har mitten och vänster nål. Då behöver jag inte heller passa med pincetten. Men att passa med pincetten ger mig mer kontroll, tycker jag i alla fall. Jag håller hela tiden emot. Vilket i praktikten innebär att så fort jag släpper taget så hamnar nålarna fel på bandet. Fördelen är att jag hela tiden är med och styr. Använder man Clearwiew-foten så kör den ”rätt” av sig själv. Skönt ibland, men man får liksom inte samma möjlighet att småjustera.

Material: Filten är ca 80×80 och ovansidan är av en väldigt tunn interlock jag köpt hos Ixat. Undersidan är mjuk härlig ekologisk velour som jag köpt på A&H. Kantbandet är från JNY (interlock).

6 thoughts on “Ännu en ap-filt och lite om bandkantning

  1. Du är toppen Alice! Men fattar jag rätt att du INTE använder mittennålen vid trevik utan istället använder de båda sidonålarna (höger och vänster) och får en bred söm? Stor kram från en stressad själ!

  2. Pingback: December | Brallan syr

Kommentera

