Som stickat



nicky brun20130105_1933Eftersom maken är den som är föräldraledig just nu så är det han som bestämmer vad som skall gälla för kläder till barnen. Tjocka ”tunikor” (han använder inte det ordet direkt, men när han förklarar är det ju det han menar) är önskemålet till lillasyster. Höga kragar är ju dessutom mer än välkommet nu när kylan kommit åter.

Eftersom min tid att sy just nu är oerhört begränsad så gjorde jag åter lat-manna-varianten med rå overlock-fåll. Har redan ångrat mig, så nästa gång maskinen är trädd i brunt blir det riktig fåll. Klänningen med snedkrage som jag också gjorde denna sorts fåll på (av lathet/stress) kommer jag också fixa till. Skall det vara rå fåll får det minsann vara rullfåll eller dylikt för att bli snyggt.

Men visst är tyget underbart?! Ångrar att jag inte beställde mer. Det är velour från Michas (i Tyskland) som jag sambeställde från tillsammans med andra lokala förmågor i mitt fina lilla sygäng nu i höstas. Frakten går på ca 250:- från Tyskland så kan man dela är det ju inte så farligt. För övrigt heter velour ”Nicky” på tyska. I bland annat gruppen ”Vi-Sytokiga” på Facebook sker sambeställningar med jämna mellanrum.

Mönstret är eget, men jag inspirerades helt klart från mönstret som jag använde till denna klänning
20130105_1977

 

4 thoughts on “Som stickat

Kommentera

