En kofta till mig

20130123

20130123_2093

En modell på en kofta började för ett tag sedan florera i en Sy-grupp på Facebook som jag är med i (Vi Sytokiga). Det var en variant på en blus i vävt tyg från Burda 1/2008. Omlott-älskare som jag är föll jag direkt och eftersom min kompis mamma har alla Burda-tidningar lånade jag hem numret i fråga.

Att sy till vuxna kräver mycket tyg jämfört vad jag är van vid, så jag vågade inte sy direkt i fintyget inte! Tygvalet blev istället denna fleece som jag fått av E i min lokala sy-grupp (TACK!). Helt plötsligt kostade ju faktiskt inte tröjan mer än spetsen jag sydde fast i kragen och hade som knytband (ja, och så massa el, tråd och tid förstås…). Skönt att slippa fålla är det ju också. Tyvärr glömde jag tvätta tyget först och när jag hade den på mig till jobbet så märkte jag att den fälllde en del rött. Men varm som tusan var den. Och även om nog spetsen blir rosa om jag tvättar tröjan så är var det en perfekt test för att få till storlek och modell.

Till nästa gång blir den längre och jag kommer att fästa knytbandet längre ned.


20130123_2104 20130123_2105

 

Kommentera

