Våriga ränder

20131215_8248

Inte så vintriga färger eller hur? Men man behöver färgklickar även på vintern. Just denna blev en julklapp till kompisens dotter.

20131215_8252Att sy i randigt är både kul och svårt. Och lätt! Nu säger jag ju väldigt emot mig själv, men den LÄTTA biten är ju att se om saker och ting hamnar på rätt plats. Man har en rak rand att utgå ifrån när man syr och det blir rakt och prydligt. Som på den här. Magfickan är mönsterpassad, ärmarna är mönsterpassade med framstycket osv. MEN ibland så är vissa tyger inte tryckta rakt eller så har de blivit jättesneda i första tvätten. Då är det omöjligt att få dem raka. Vissa producenter är bättre än andra helt klart. Att trycket håller sig rakt är något jag verkligen värderar. Det finns en firma jag slutat köpa ränder ifrån av den anledningen – de varALLTID sneda. Anledningen till att jag inte skriver ut företagets namn är för jag inte vet om de blivit bättre. De kanske har löst detta problem och då känns det fel att hänga ut dem.
20131215_8235

Tröjan är i alla fall sydd en tunn collage (med loopback-baksida, dvs. öglor på baksidan) och jag piffade till det hela med en tryckknapp med mönster från 3exter. Tyget är köpt hos Ixat för länge sedan och tröjan är kantad med vit mudd från Stoff&Stil.

20131215_8247

3 thoughts on “Våriga ränder

  1. Alltså jag älskar det här tyget, så himla fint. Så snyggt du har fått till det med mönsterpassningen mot ärmarna. Blir ju förstås riktigt nyfiken på vilket tygföretag du menar Brallan…

Kommentera

