Knotenkleid – klänning med knut

20140217_9955

20140217_0033Dags att visa upp resultatet av ännu ett samarbete; nämligen ett samarbete med Membadesign! Memba är en relativt ny webshop, men under den tid som den funnits har utbudet vuxit och blivit riktigt bra tycker jag. Mycket ekologiskt och mycket finskt! Och finnarna, de kan ju de! Just i detta inlägg blir det varken finskt eller ekologiskt, men det kommer!

37621848-ZlHFRMustaschtyget köpte jag för ett tag sedan av Memba, och nu fick jag möjligheten att testa ett av mönstren som hon säljer. Detta är Onion 2022 från en dansk tillverkare och när jag googlade lite för att hitta bilder på uppsydda plagg märkte jag att det verkar vara väldigt populärt i tyska sy-bloggar under namnet Knotenkleid; bra och beskrivande namn.

Den var riktigt enkel att sy och det gick fort, riktig glädjesömnad från början till slut och den fick ett litet tryck på ryggen också.

Modellen liknar  en av mina favoritklänningar som jag har använt så mycket så att den är sönder (ser ut som denna, fast svart och ärmlös). Jag använde den mycket framförallt under mina båda graviditeter och tiden därefter när magen fortfarande putar ut. Jag har länge tänkt att klippa upp klänningen för att kunna sy en kopia, men har inte orkat ta tag i den där knuten. Men nu så! Nu blev det en klänning utan att jag behövde konstruera något på egen hand.

Jag sydde storlek M som jag enligt mönstrets måttabell skulle ha. Den passar perfekt tycker jag. Det kommer bli många sådana här i många varianter. Jag tänker mig en fotlång, utan ärmar, att ha som finklänning i sommar.

20140217_9970

2 thoughts on “Knotenkleid – klänning med knut

Kommentera

