En fotbollströja med tryck

20140315_0731

Med risk för att upprepa mig; ännu ett nytt samarbete! Denna gång är det GladaGrodan som jag samarbetar med. Tyget är från Membadesign.

Glada grodan är ett företag som bland annat säljer stryka-på-tillbehör såsom namnlappar och vinyl att sätta på exempelvis kläder. Jag använder mig av en skärmaskinen Silhouette Cameo, men man kan ju klippa på frihand om man är lite flink i fingrarna.

20140315_0738

Fotbollströja som tema kändes ju självklart med tanke på trycket på tyget. Jag skrev vårt efternamn och sonens födelseår. På framsidan försökte jag göra som en typ av lag-logga. Eftersom jag älskar havet fick det bli marint tema som vanligt. Ett ankare och ”LL”, som förutom är mitten av mitt arbetsnamn också är beteckningen på fiskebåtarna från min hemkommun. Fonten på texten heter Bernard.

Istället för storlekslapp tog jag bilden av en trut som jag använt förr och satte storleken inuti på bakstycket. Denna typ av storlekslapp har jag sett många använda sig av och den är ju helt klart lite kul.

Fållen sydde jag med avig söm på min täcksömmaskin (CoverPro) och med 2 nålar brett isär.
20140315_0749

Lite humor var att när jag valde färg för text och kantband så tänkte jag att blå/vitt känns snyggt. Inte hade jag en tanke på IFK Göteborg förrän trycket var klart. Så kan det gå när man inte är särskilt intresserad av fotboll. För övrigt borde ju min son vara GAISARE eftersom han är född i Majorna.

20140315_0746 När man sätter ett tryck tycker jag man skall vara försiktigt. Kockar pratar ju om att smakerna skall gifta sig med varandra och jag tycker det gäller även för färger. Ibland kan detaljer sticka ut i annan färg, men ofta kan det bli lite för mycket enligt mig. Här gjorde jag ju övriga detaljer i samma färg som trycket för att väga upp. Enligt mig hade det inte alls blivit lika snyggt att använda sig av svarta sömmar och kantband när trycket är blått.

Material:  Slätt stryka-på-material i blått från Glada Grodan, vit jersey med fotbollar från Membadesign och koboltblå muddväv från Stoff&Stil

Inlägget är i samarbete med Membadesign och GladaGrodan

One thought on “En fotbollströja med tryck

  1. Pingback: Fottbollsshorts | Brallan by Alice

Kommentera

