Spetsresår och stryka-på-figur

20140323_0981Ibland kommer ju de varma nätterna sådär helt plötsligt på våren. Så har det varit ett par år och jag har inte hunnit förbereda med kortärmade pyjamasar. I år skall jag vara förberedd innan. Dessutom skall jag snart iväg 1 månad och jobba ombord på vårt skolfartyg på andra sidan Atlanten så jag måste vara i god tid.

20140323_0907Resåren är från 3exter och jag har använt den på 3 olika sätt. Det är alltså samma resår på alla tre ställena.

  1. I halsen sydde jag den så att endast halva spetsen stack upp.
  2. På ärmen sydde jag fast den längst ner och drog lite i den samtidigt. Då vek överdelen ner sig över mitten så det blev som två ”volanger” med spets (se mittenbilden).
  3. Som fåll sydde jag sedan fast spets rakt på

20140323_0917På tröjan strök jag fast stryka-på-motiv från Memba med en hamster. Dottern blev helt överlycklig hon. Hon trodde att det var en mus, och jisses vad hon älskar sina gosedjursmöss. Så trots att det är tänkt som sommarpyjamas med 3/4-byxor så krävde hon att få sova i stassen. Jag var såklart glad över att hon gillade den så med en långärmad tröja över gick det ju kanon.

20140323_0949

Under namnlappen sydde jag fast en spets. Både namnlappen och spetsen är från 3exter.  Tyget kommer från JonicTextil.

Inlägget är i samarbete med 3exter och Memba

Kommentera

