Skepp Ohoj!

20140610_2262

20140610_2240 Det här setet har funnits i mina tankar ett bra tag, men jag fick det klart först igår.Jag tycker dessa två tyger är helt underbara. Det maritima temat passar mig ju perfekt.

Material till kläderna:

Allt material till napphållaren kommer från 3exter:

20140610_2213

2014-05-31 11.17.29Förr i tiden, eller ja förrförra året, tyckte jag att det var jätteläskigt att kanta med jersey. Men när jag testade för några månader sedan igen märkte jag att det inte är några problem alls. Visst det är lite krulligare i kanterna så man måste bevaka lite mer, men vi är vänner nu, jersey-kantningen och jag. Och det var väldigt lätt att få ordning på det.

Jag har ställt in reglaget för tjocka tyger och använder mig av de rekommenderade inställningarna för smal tvillingsöm för tjock tyg på CoverPro (CPX1000). Bandkantaren har jag gjort om för 3-vik. Ni ser på bilden här bredvid att det utskurna bandet krullar sig väldigt utanför bandkantaren. Men när det väl förs in i maskinen rätar det ut sig, nästan alldeles på egen hand. Som ni ser så har jag skurit kantbanden på andra ledden än vad mönstret egentligen går, och det gick ju bra det med.

20140610_2204Inlägget är i samarbete med Tyglycka och 3exter

2 thoughts on “Skepp Ohoj!

  1. Roligt sett du sytt. Jag har hela tiden tyckt att det är lättare att kanta med jersey. Rullar upp banden på spolar när jag skär dem. Håller sig rakt och fint då. Mudd däremot vill inte lyckas för mig.

    • Lustigt hur olika det blir. Ja, nu när jag testade igen för ett tag sedan var det ju väldigt enkelt. Jag måste haft en väldig otur vid första tillfället. Och förresten, ge inte upp hoppet om mudden!

Kommentera

