Rävklänning på bal

20140606_2317Förra veckan var det bal för mina 3or. Det är ju otroligt ledsamt varje år när massa elever lämnar skolan och tar studenten, elever man lärt känna och som man tycker mycket om. Men som tur är fylls det på med fler underbara ungdomar till hösten. Eftersom jag är biologilärare och syr barnkläder så var ju ju tvungen att sy en klänning i barntrikå med djur på till balen.

Som mönster har jag utgått från Onion 2022 från MeMbA som jag gjort om en del. Det enda som är original är själva knuten som jag dessutom försökt göra en liten snabb beskrivning  på hur man syr nedan (ja ingen detaljerad tutorial direkt). De ändringar jag har gjort är följande:

  • Ritat om framstycket så att det inte är lika mycket rynk under bysten
  • Förlängt den
  • Ringat ur den i ryggen
  • Gjort den ärmlös

20140528_1817_(1)

1. Framstycket är dubbelt. Se till att du klipper ut bitarna spegelvänt vertikalt om tygets mönster har ett upp och ett ner. Sedan syr du utefter de röda strecken på bilden. Vräng sedan rätt.

20140528_18192. När det är rättvänt så viker du upp punkt B så att slutet av sömmen möter slutet av andra sömmen (punkt A). På bilden ovan visar jag vart sömmarna går med hjälp av de röda strecken. När sedan framstycket är vikt på detta sätt så syr man fast det mot framdelens understycke.

Lycka till!

4 thoughts on “Rävklänning på bal

Kommentera

