Bandkantare till vikresår

 

20140731_4334

Att skära kantband till bandkantaren är bland det tråkigaste som finns. Ett alternativ är ju att använda vikresår, men det har också varit lite knöligt för min del. Dels kan det vara klurigt att sträcka det lagom mycket medan man syr och dels att få sömmen jämn och snygg samtidigt.

20140801_4250

På ebay trodde jag att jag hade hittat lösningen! Och det har jag också, till viss del. På vinst och förlust köpte jag en bandknatare som bara viker enkelt. Det blir så att säga 2-vik. Den fanns så att den skulle passa till CoverPro och jag köpte bredden 5/8 som jag antog skulle passa den vikresår som 3exter har eftersom den är strax under 2 cm bred. Och det gjorde den!

20140731_4321

20140731_4340Jag skruvade fast den på min platta som tillhör original-bandkantaren och hade i den högra nålen. Det gick helt OK! Sömmen blev snygg, men jag var tvungen att passa lite med pincetten på sidan. Det var svårt att få till ett jämt och bra motstånd så det passar nog lättare till tillfällen då det inte är avgörande hur hårt man dragit i resåren. Men det är nog en vanefråga. Hur det fungerar i smala svängar har jag inte testat, men jag tror det är lite klurigt med tanke på att man har en väldigt smal yta som man bör träffa. Kul grej är det i alla fall. Prylar är ju alltid kul att testa.

20140731_4339

 

 

One thought on “Bandkantare till vikresår

  1. Pingback: Vikresår med mönster | Brallan by Alice

Kommentera

