Lite obloggade mustascher och tips på skydd av varumärke

20140308_0697

Jag syr väldigt mycket, även om det inte är ett inlägg om dagen här på bloggen just nu. Allt har jag ännu inte möjlighet att visa här, men så småningom får ni veta allt. Det händer mycket för BraLLan by Alice som ju numera är ett AB.

Varför AB till detta lilla företag? Jo, främst har det med namnskydd att göra. Att söka varumärkesskydd genom Patent- och registreringsverket har jag försökt. Men det fanns tyvärr barnklädes-firmor med ”Alice” i namnet och eftersom jag syr barnkläder så har jag svårt att få igenom BraLLan då det ju är smeknamn för byxa. Så det var 1800:- kastade i sjön.

Hade jag registrerat mitt namn som en enskild firma och hos Bolagsverket hade företagets namn varit skyddat i mitt län, Västra Götalands län, men ingen annan stans om jag inte hade betalt massor med extra avgifter. Genom att göra AB är mitt namn skyddat i hela Sverige och trots att jag inte har varumärkesskyddat BraLLan by Alice kan ingen hindra mig från att skriva det på mina ”tags” eftersom jag ju äger ett bolag med det namnet. Samtidigt hindrar jag andra från att sno mitt namn. Ingen annan kommer ju heller kunna söka varumärkesskydd med mitt namn, eller liknadne, inom min gengre eftersom det finns ett bolag med det namnet trots att jag ej har ett varumärkesskydd. Hänger ni med?

Och eftersom jag inte gillar inlägg utan bilder så slänger jag in bilder på obloggade mjukisbyxor i tyg från Ixat (säljs ej längre).

20140308_0707

One thought on “Lite obloggade mustascher och tips på skydd av varumärke

Kommentera

