En lite speciell beställning

20141022_5289

Denna beställning är lite speciell av den anledningen att beställaren inte är någon mindre än tygleverantören själv.  Jenny på tygföretaget Znok konstaterade att tiden till att sy inte alltid finns där, men hon ville ändå att dottern skulle få ha plagg i Znoks tyger. Så när vi stod bredvid varandra på Boråsmässan så gjorde hon en stor beställning på lite olika BraLLan-plagg och här får ni se två av dem. Tröjan längst ned i inlägget med röda kantband klippte jag ut och sydde samtidigt och den fick följa med som inspirationsplagg till 3exters monter på Syfestivalen.

Material: Båda jersey-tygerna, ”Karamell” och ”Enhörning”, är ekologiska (tyg och färg) och kommer från Znok. Mudden är från Stoff&Stil. Spetsen, storlekslapp och knappar kommer från 3exter.

20141022_5291Mönster på tröjan: Jag har tagit mitt vanliga tröjmönster och sedan helt enkelt kapat av det såsom jag vill att knäppningen skall vara. Tänk bara på att lägga till sömnsmån på ena sidan eftersom styckena sedan kommer att ligga över varandra vid knäppningen.

20141022_5330Sedan ännu ett tips! Tänk på var ni har tygets mönster. Det gäller ju framförallt tyger som är stormönstrade. På detta tyg är ju enhörningen väldigt framträdande och då tycker jag att det är viktigt att den syns på ett bra sätt. På klänningen med snedknäppning fick en enhörning komma i mitten på det främre, större tygstycket och på koftan med knäppning mitt fram försökte jag göra så att fjärilar och enhörningar syntes på ena sidan samt att trollsländor och enhörningar syntes på andra. Kanske hade det blivit ännu snyggare om jag hade centrerat framstycket mitt emellan hästarnas svansar?

Inlägget är i samarbete med 3exter.

One thought on “En lite speciell beställning

  1. Pingback: Znok-stjärnor med mörkt marinblå bakgrund | Brallan by Alice

Kommentera

