Mamma-dotter i Orienttyg


20140604_196920140604_2020Jag såg att JNY hade en liten bit av detta bruna Orienttyg nu när de kör REA och fraktfritt. Då passade det ju ganska bra att publicera ett inlägg som låg opublicerat sedan ett litet tag tillbaka på deras blogg.

När jag sydde kläderna ville jag matcha, men det blev en inverterad matchning som ni ser. Det skall jag nog göra om någon gång. Linnet blev tyvärr i kortaste laget trots att jag avslutade med rullfåll. Jag vet faktiskt inte hur jag tänkte när jag ritade mönstret faktiskt. Eftersom det var rullfåll (eng: lettuce hem) och inte vanlig fåll kortade jag det, men tydligen alldeles för mycket. För övrigt är ju rullfåll ett väldigt behagligt sätt att avsluta ett plagg. Denna gång ville jag inte ha det så vågigt, men vill man det kan man dra i tyget för mer vågig effekt.

Rullfåll kan man göra på overlock-maskiner och man kan komma åt en liknande effekt genom att sy en väldigt tät zickzack närmast kanten.

20140604_1960

One thought on “Mamma-dotter i Orienttyg

Kommentera

