Spets och tyll i kantbanden

20141106_5634

Det är på tiden att visa lite fler kläder som jag sydde i montern på mässan i Kviberg. Syftet var att jag skulle använda 3exters sybehör och visa lite olika sätt som jag använder exempelvis spets.

mässa

Ni som följer mig på instagram (@brallanbyalice) har ju sett en liten del av den randiga pyjamasen (se bilden till vänster). Där ser man tyllen lite tydligare än på bilderna nedan också. Både tyget Waves och tyget Airplanes kommer från Tyglycka.

20141104_5580

 

På Waves-pyjamasen valde jag att klippa ut ränderna på lite olika håll. Det går ju faktiskt väldigt bra även om det inte är det som rekommenderas. Det kan i värsta fall dra lite snett. Tyget är ju lite stretchigt även på andra ledden och i detta fall är det dessutom knäppning hela vägen så det kommer ändå inte vara svårt att ta på plagget i alla fall. När jag kantade så lät jag tyllresår följa med kantbandet. Dessutom gick jag loss lite extra med massor av olika färger på knapparna.
20141104_5587På flygplanspyjamasen så lät jag strechspets ligga under kantbandet och den fick molnknappar.

Jag brukar vara väldigt noga med mönsterpassning på denna typ av pyjamasar.  Ny syns ju inte det riktigt denna gång eftersom spetsen är i vägen. Men jag klipper inte bara framstycket i 2 delar utan jag klipper först ut det ena stycket. Sedan lägger jag den utklippta delen (låt oss kalla den del 1) så att mönstret stämmer på tyget och lägger mönsterdelen till del 2 så som det skall se ut (det är i detta läge som bilden nedan är). Eftersom denna pyjamas har en knäppkant så lägger jag till extra tyg för det in på det tyg som ligger under del 1 när jag klipper ut. På så sätt blir ju inte flygplanen kapade på konstigt sätt.

20141029_5436

Inlägget är i samarbete med Tyglycka och 3exter

 

4 thoughts on “Spets och tyll i kantbanden

  1. Kul att du sytt pyjamas till dockan. Har just fått ett nytt barnbarn och har under hösten sytt till henne plus storasyster och så har dockan fått kläder i samma tyg. Kommer snart göra ett stort inlägg på bloggen där jag visar vad jag sytt. Har varit lite hemligt fram till i dag när jag träffade underverket för första gången. Följer din blogg och tycker den är så inspirerande.

  2. Pingback: Till en liten mjukis | Klippertill

Kommentera

