Vikresår med mönster

20141022_5316

40454595-enGgiDet märks kanske att jag betar av en hel del plagg nu på bloggen som syddes inför mässorna. Några av er som besökte mässorna kanske känner igen just denna. Det är numera en favoritklänning hos dottern, som alldeles nyligen har börjat att gilla klänningar.

Målet med klänningen var att visa hur 3exters vikresår kan användas för kantning, men också dekoration. Det är ju lite konstigt, kan man först tycka, att vikresåren är mönstrad med figurer med tanke på att den skall vikas och bara halva kommer att synas. Jag ville visa att man kan ju göra lite blandat och att det ändå är snyggt.

Det prickiga tyget kommer från Jonic.  Jag vill även passa på att säga HURRA till Jonic som drog tillbaka ett tyg med djurplågeri på trots att det påverkar deras ekonomi eftersom de inte fick retunera det. Tyget var ett fototryck med utklädda schimpanser. Att sprida bilder på utrotningshotade vilda djur som är utklädda till allt från bebisar med napp till hockeyspelare är inte etiskt korrekt i min mening. Tack Jonic för att ni agerade!

Övrigt material:
Mönstrad vikresår
Tryckknapp ankare
Vävd lapp med ankare på som jag  har baksidan framåt på och klippt rent samt bränt kanterna på

20141022_5319

 

Själva kantningen gjorde jag med hjälp av en liten bandkantae för vikresår som jag köpt på Ebay. Mer om den här! Ni ser den även här på bilden nedanför.

20140731_4321

Inlägget är i samarbete med 3exter

 

Kommentera

