Årets julpyjamasar med improviserad puffärm

20141223_6845

Sedan förra året har jag en ny tradition gällande barnen. När de lägger sig på kvällen den 23:e så skall de få på sig alldeles nysydda och vintriga sovkläder (se förra årets pyjamasar genom att klicka här). I år hade jag köpt ett tyg på Stoff&Stil med snöflingor på och pimpade dem lite extra med röd mudd och vinyltryck med renar (Glada Grodan). Dottern har pratat om att hon velat ha nattlinne sedan hon såg en kompis ha det i somras och sonen sa att han ville ha en nattskjorta. Jag undrar var sonen hört det ordet någonstans. Det måste vara någon av AstridLindgren-filmerna som går varmt här hemma. För ordet nattskjorta är inte riktigt vad vi brukar nämna här hemma. Han förklarade vad han menade och det blev en förläng tröja med slitsar. Ja, ni ser den ovan.
IMG_4137

2014-12-23 13.56.25Ju mer man syr desto modigare blir man! I alla fall jag. Jag hade varken tid eller ork att konstruera en puffärm enligt rätt princip så jag gjorde en lite på känn. Sådant gjorde jag aldrig i början. Då var det viktigare att det blev rätt enligt konstens alla regler. Ja, ni ser mönsterdelen på min vanliga ärm jämfört med hur jag sedan klippte här bredvid. Här kan ni klicka för att komma till en beskrivning som jag gjort där jag visar hur man egentligen skall gå till väga.

Jag höjde ärmen ett par centimeter för att ge utrymme för puffet. Sedan breddade jag ärmen i ytterkant för att kompensera för att jag senare skulle rynka ihop ärmens topp något.

Hur gick det med min idylliska tanke med att barnen skulle vakna med matchande pyjamasar på julaftons morgon då? Nej, det gick inte. Vår underbara 3åring ville då verkligen inte ha sitt nattlinne just den natten. Så det fick vi hoppa över. Men det har blivit flitigt använt efter det.
IMG_4223For english, click on ”läs mer/read more”

Since last year I have a new tradition regarding the children. When we go to bed on the evening of the 23rd they wear newly sewn and wintry sleepwear (see last year’s pajamas by clicking on the first link in swedsih). This year I bought a fabric from Stoff & Stil with snowflakes and pimped them a little extra with red ribbing and vinyl transder with reindeer ( GladaGrodan ) . My daughter has been talking about that she wanted nightgown since she saw a friend have it last summer and the son said he wanted a nightshirt . I wonder where my son heard that word. It must be one of the Astrid Lindgren films running here at home. For the word nightshirt is not really what we usually mention at home. He explained what he meant and it became an extension of a shirt with slits. You can see it above.

The more you sew , the braver you become! In any case I do. I had neither time nor energy to construct a puff sleeve according the right way, so I did a improviced version. In that way I never did in the beginning. Then it was important for me that my garments were correct according to the rules . In this version you see the pattern for my usual arm compared to how I cut the puff sleeve. You can click above to get to a description that I made where I show how to really proceed . I raised the top of the arm a few centimeters to make room for the ”puff”. Then I expanded the sleeve on the outer edge to compensate for that I later gathered the upper part of the sleeve top slightly. How did it go with my idyllic idea of the children waking up with matching pajamas on Christmas Eve morning then? I didn’t work as I planned. Our wonderful 3 year old didn’t want to wear the nightgown that night. So we had to skip it. But it has become widely used after that.

 

One thought on “Årets julpyjamasar med improviserad puffärm

Kommentera

