Snabbsydda byxor och vriden sjal

20150108_7027Sonen ville ha en ny ”buff”. Ja, vi kan ju inte kalla det buff för det innebär ju att det är ett särskilt märke på den. Men vi kan kalla den för vrid-scarf. Lite varstans har jag sett supersnygga vridna halsdukar, både stickade och sydda, som är vridna ett halvt varv och inte helt platta. Perfekt eftersom det automatiskt blir lite extra pös på den vilket gör det både snyggt och mysigt. Nästa gång gör jag den ännu högre och kanske även fodrar med fleece så vi har något riktigt varmt och gott till vår kommande fjällen-resa fram igenom.

Detta mörka tyget ”Puls” från Tyglycka känns mindre barnsligt än många av de tyger jag har och sonen gillade det mycket! Så på köpet fick han en extra baggy mössa och ett par haremsbyxor. Byxorna sydde jag (och ”konstruerade” mönstret på) inom loppet av en halvtimme. Jag tog ett par lösa byxor som jag vet sitter bra och lade dem på tyget. Sedan klippte jag runt om byxorna med lite extra marginal samt lite extra häng i grenen. Byxan består alltså av ett helt framstycke och ett helt bakstycke, istället för att som vanliga byxor ha söm mitt fram och mitt bak också. Ett snyggt gratis mönster med andra ord! Våga testa!

20150108_6986

The son wanted a new ”buff ” . Wwe can not call it ”buff” for that would mean that it is a certein brand. But we can call it a turn – scarf . All around, I have seen super stylish twisted scarves, both knitted and sewn , which is twisted half a turn and not completely flat. Perfect as it automatically becomes a little extra fluff, which makes it both stylish and cozy. Next time I will make it even higher and maybe even line it with fleece so we have something really warm and nice for our upcoming trip up the mountains. This dark fabric ”Puls” from Tyglycka feels less childish than many of the fabrics I have and my son liked it a lot! So he also got an extra baggy beanie and a pair of harem pants . The pants I sewed (and ”construced” the pattern to ) within half an hour. I took a pair of loose pants that I know fits good and laid them on the fabric. Then I cut around the pants with a little extra margin and some extra hanging crotch. The pant is made up of one entire front section and a full back piece, instead of the usual pants that have center front and center back seem as well. A neat free patterns in other words!

 

Kommentera

