Traktorer och snedkrage

20150108_6993

 

signgreentraktorDet var ett litet tag sedan jag visade en snedkrage här på bloggen! Men under julledigheten så blev denna klänning klar på en syträff jag var på. Tyvärr hade jag glömt att ta med svart mudd till träffen, men eftersom Myrins låg i närheten åkte jag och en annan sy-tok dit då hon behövde köpa en tråd. Jag köpte en väldigt blank och fin typ av mudd (och DYR) som inte var samma materialblandning som jag är van vid. Men blank var den!

Väl på träffen märkte jag att den ju inte alls var lite strechig som jag hade planerat. Det borde jag ju förstått redan när jag klappade på den, men ibland tänker man inte helt klart. Eftersom jag då redan hade klippt ut snedkragen så lade jag den inte något omlott som jag brukar, utan lite i sär så att det skulle bli lättare att trä den över huvudet. Så snedkragen fick ett litet annat uttryck än vanligt. Men jag gillade det också!

Det underbara traktortyget kommer från Znok och jag gillar det väldigt mycket. Jag har det även med turkos bakgrund. Bakgrunden är liiite rutig vilket gör tyget lite roligare.

 

It’s been a while since I showed this type of collar on my blog! During the holidays I got this dress finished on a sewing-get-together. Unfortunately, I had forgotten to bring black ribbing to the meeting, but since the fabric store Myrins was near I went there with another sewing buddy who needed to buy thread. I bought a very smooth and fine type of ribbing (and pricey ) which was not the same material blend which I am accustomed to. But it was blank and looked very nice! Back at the get-together, I noticed that it ‘s not at all was so stretchy as I had planned. I should of course have understood this when I patted it, but sometimes you do not think clearly; apparently. Since I had already cut out the collar I did not put it overlap as I usually do, but a little apart so that it would be easier to slip it over the head. So the collar got a little different expression than usual. But I liked that too!

The wonderful tractor fabric comes from Znok and I like it very much. I also have it with turquoise background . The background is a bit checkered which is making the fabric a little more fun.

 

Kommentera

