Lila dala-elefanter

20141022_5262 20141027_5256Ja, eller vad skall man kalla dom? Kurbitsmönster, som man ju kan hitta på dalahästar, finns här på elefanterna. Gullig idé va?

Detta är två olika beställningar som jag sydde i höstas. Kurbitstyget verkar vara slut, men elefanterna finns på REA hos Znok fortfarande.

Den gröna mudden har jag köpt för länge sedan, jag tror det hette MT-tyger men är numera nedlagt.

Jag försöker att så ofta det går vara väldigt noga med mönsterpassningen. På tunikan med magfickan blev det ju himla bra, fickan syns knappt. Mitt hemliga vapen är en limpenna med ett speciallim som tvättas bort i första tvätten. På så sätt så hålls kanterna nere perfekt och jag kan passa in fickan precis där den skall vara.

20141027_5236

 

3 thoughts on “Lila dala-elefanter

  1. Fin klänning! Får jag fråga hur du fållar dina klänningar/tröjor? Och hur skulle du göra om du bara hade en vanlig symaskin så att det blir fint? Kan man variera? Fålla med vanlig stretchsöm, tvillingnål, symaskinens fuskoverlock eller något annat? Vad funkar? (jag har en husqvarna viking opal 650)

    • Hej och tack!
      Jag fållade alltid med tvillingnål innan jag hade min täcksömmaskin. Jag tycker det ser snyggast ut och dessutom får sömmen lite strech.

  2. Hej! Letar efter ett bra mönster på singoalla klänning i baby/småbarns storlekar. Gillar den du sytt här här, men har även sett en klänning i ankar tyget som du sytt…🙂
    Vilket mönster har du använt?

    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning, Lena

Kommentera

