Narvalar och kaskelotter

20150528_8742Igår kom leverans med Tyglyckas nyheter. Åh vad kul! Det är ju 2 tyger som har maritimt tema och det passar ju mig. Först ut är ”Fishes and whales”, där fina valarna narval och kaskelott är mest framträdande. Ja, jag artbestämmer det som det i alla fall. Jag undervisar trots allt i marinbiologi.

Untitled-2Dressen är en vanlig ”romper” (lekdräkt) från början som jag breddat ut i midjan (Ottobre 3/2013 har exempelvis en sådan, se bild till vänster) så att jag sedan kan använda bandet i midjan att dra ihop igen. Sedan har jag sytt två knapphål och sytt fast en kanal på avigsidan med lite resttyg och trätt i ett kantband. Ärmen är en vingärm som är väldigt lättvindigt gjord. Men klipper ut ett avlång ”D” som man sedan rynkar böjda delen på och syr fast i ärmen (se denna bild). I detta fall är den lika bred som ärmhålet, men eftersom jag rynkar den så täcker den i slutändan inte hela ärmhålet. Jag ville inte att ärmen skulle bli för stel och stå för mycket rakt ut, så jag sydde en smal OL-söm längst ut istället för att kanta eller fålla.

20150528_8754

Kommentera

