Nya favoritplagget

IMG_7659Privatlivet och jobbet som lärare har fått gå först nu under en tid. Jag har ju massa som är sytt och som jag kan blogga om. Däremot är det värre med tiden att fotografera och förbereda inlägg. Jag syr en del, eftersom jag mår bra av det. Men i övrigt tar jag det så lugnt som det går efter omständigheterna.

Inför mässan i Borås och Stockholm sydde jag två koftor i tyger från Tyglycka. De underbara skogsdjuren från Tyglycka fick lite extra detaljer från 3exter (lapp organic och rosett i svart satin). Koftan fick lång ärm med dubbelvikt mudd längst ner på ärmen. Hela fållen är rynkad innan jag kantbandade.

Tröjan med diagonala mintränder har fått en lite kortare ärm och är bara fållad. På denna version rynkade jag inte hela nederdelen innan kantning, utan endast bakstycket.

Nästa version, ja det kommer bli en sådan, kommer nog att få ett framstycke som är lite längre än bakstycket. Den fållade ärmen gillade jag, men nästa gång skall jag tänka på det när jag ritar ut mönstret och kompensera för lutningen på fålltillägget i förväg. På diagonala ränder blev den ju lite fel, men helt OK. Den var ju bara till mig själv.

2015-10-23 07.53.39Mönster: Mönstret är eget, men jag har helt enkelt tagit en oversizekofta ur garderoben och ritat runt den. Sedan har jag gjort lite förändringar efter varje version. Nu börjar det bli riktigt bra.

2015-10-24 17.59.00

Såhär färgglatt var det i montern på mässan. Ulrika i ”Hills and trees”, jag i ”Diagonal stripes mint” och Marie i ”Green triangles

 

Kommentera

