Vintrig sjal

IMG_7613

2015-10-25 08.56.13För ungefär 1 år sedan kom detta tyg i turkost hos Tyglycka. Från och med då har jag önskat det i grått och i år kom det. Hurra vad glad jag blev. Naturligtvis fick första plagget ut bli till mig själv. Jag sydde sjalen lagom till Syfestivalen i Stockholm så att jag kunde ha den i montern. Där hade jag den tillsammans med en kavaj som jag sydde i velour för 1,5 år sedan.

Mönster: Sjalen är gjord på fullbredd och är vändsydd. Tyglyckas tyger är ju hela 180 cm (HURRA!) så det är ju en lång härlig sjal. Höjden på sjalen är ca 30 cm på bredaste stället och böjer sedan av mot kanterna. I ena kanten gjorde jag en rynkade volang. Jag skar ut långa remsor som jag först fållade med spets (länk här hur jag gör) och sedan rynkade jag genom att ställa in overlocken på högsta diff och högsta stygnlängd. Men självklart går det ju lika bra med vanlig rynksöm på vanlig maskin. Sömmen viktes ned mot avigsidan och jag sydde fast volangen. Tyllspetsen syddes fast på samma stycke och sedan så vändsydde jag hela sjalen och lät en spets sticka fram mellan lagren i halsen.

Material: Svart 25 mm strechspets från 3exter. Tyllvolang och en annan spets som just nu är slut användes också. Men det finns ju massor av spetsar att välja på. Även rosetten kommer därifrån. Tyget kommer som sagt från Tyglycka (som för övrigt har fri frakt vid köp över 300:- fram till 20/11)
IMG_7617

Inlägget är i samarbete med Tyglycka och 3exter

2 thoughts on “Vintrig sjal

Kommentera

