Julhjärtan

IMG_7755

Hjärtan med massa detaljer! Här har jag inte sparat på krutet direkt. Den vänstra klänningen sydde jag först, men min dotter talade om att den inte riktigt var så fin som hon hade tänkt. Jag hade ju tänkt att det skulle bli succé eftersom hon ÄLSKAR hjärtan. Hon ritar hjärtan på alla teckningar och hon letar upp tyger i mitt tygskåp och drar med sig och gosar med dem om de har hjärtan som mönster. Anledningen till att det trots detta inte blev succé  visade sig vara att hon några dagar innan tagit sig en titt i mitt syrum och sett både tyllen och guldstjärnorna ligga där. Vänligt, men bestämt, talade hon om att klänningen skulle ha både dessa detaljer (+ en stor rosett). Ja, kan man sy och har materialet får man ju följa sin dotters önskemål – däför blev det även den högra klänningen.

IMG_7758Mönster: Raglantröja som jag har ritat om till klänning och som sedan fått en snedkrage (tutorial-länk finns här). Fickan är gjord enligt ”Skapat av mig”:s tutorial. Singoallaklänningen är fållad med tyll, på samma sätt som jag fållar med spets.  I detta inlägg (länk) visar jag hur jag syr en smal kanal för resår till singoallan. I inlägget använder jag framilonband (transparent resår), men lika bra med vanlig resår såklart.

Material: ”Hearts” från Tyglycka samt mudd från samma ställe. Sybehören kommer från 3exter. Den vänstra klänningen är kantad med vit 25 mm strechspets och har röda täckta motivknappar med vita hjärtan. Klänningen till höger har rosett och fåll av stum 40 mm tyll och 3 guldiga stjärn-nitar.  Den har också en lapp i nacken där det står tvättråd och ”Tillverkad av ekologiska tyger”.
IMG_7765

One thought on “Julhjärtan

Kommentera

