Pingviner med hög krage hos JNY

IMG_7797 IMG_7800

Veckans inlägg hos JNY: (tyvärr visas färgerna fortfarande fel på min blogg – så klicka på JNY:länken eller spana in min Facebook-sida om ni vill se den riktiga färgen)

Att fålla och göra själva kantningen är det jag personligen tycker är tråkigast. Denna klänning har bara fåll i nederkant så den går snabbt att sy.

Genom att sy på dubbelvika rundlar kring ärmen och i halsen istället för vanligt kantband eller fåll blev den här klänningen oerhört snabbsydd. Dessutom tycker jag den är väldigt fin med sin höga krage.

Mönster: En raglantröja där jag klippt ut fram- och bakstyckena en liten bit från vikt kant så att halsen blir större och hela tröjan blir bredare. Sedan är den utställd från armhålan och ner. Ärmarna är avslutade genom att ha dubbelvika rundlar fastsydda (precis som när man muddar ett par byxor). Kragen är gjord på samma sätt; alltså en rektangel som först sytts ihop i kortsidorna. Sedan viker man den avig mot avig och syr fast rundeln i halsen.

Material: Penguin ekologisk jersey från JNY

Kommentera

