Fjäril med vingärm

IMG_7993IMG_7989Ni vet de där härliga målarböckerma för vuxna som blivit så populära; visst påminner  motivet om just dessa? Det är inte konstigt eftersom det är just Hanna Karlzon som ligger bakom denna design hos Znok. Fjärilar, rosa och lite vidd i formen gjorde ju att detta blev minst sagt populärt hos dottern.

Modellen är tänkt att passa min lilla rödhåriga avkomma. Vi är känsliga i huden, mina barn och jag. Jag har haft Malignt melanom in situ och mina barn är rödhåriga med allt vad det innebär. I vår skall vi på vår första resa till värmen och då gäller det att skippa helt bara axlar. Såklart att det är ännu bättre med hela täckta armar, men detta är ju också bättre än helt bara axlar och ger lite extra luft in under armarna. Det är en vanlig klänning som jag har delat fram och bak (följ länken i detta inlägg om ni vill se hur jag tänker). För att skydda armen har jag lagt till en vingärm (som är ett långt utdraget ”D” som man rynkar ihop böjen på och sedan syr fast, se här). Både fåll i nederkant samt ärmens fåll är gjord med rullfåll på overlocken. Det går även att göra en fuskvariant med vanlig hushållsmaskin om man gör en tät sicksack.


IMG_7991

One thought on “Fjäril med vingärm

  1. Pingback: Vikresår och vingärm | Brallan by Alice

Kommentera

