Vikresår och vingärm

IMG_8353Det kommer ofta lite olika önskemål på mässorna om vad jag skulle kunna visa här på bloggen. Under denna mässa var det vanligaste att man önskade tydlig beskrivning på denna modell som jag sytt en del av det senaste. Det skall jag passa på att fotografera inför när jag gör modellen nästa gång.

Hur jag tänker har jag berättat tidigare (här till exempel), men inom den närmsta tiden skall jag alltså försöka göra en tydligare tutorial på vingärm.

Ett problem med vingärm tycker jag är att man inte kan kanta den med mudd – den blir liksom för ”stadig” då och blir ful. Jag har oftast gjort rå OL-söm, rullfåll eller spetsfåll innan. Nyligen testade jag vikresår och som ni ser fungerade det kanon.

IMG_8383

Jag kan gissa att denna ärm på sin bredaste plats är ca 5cm och ca 25 cm lång. Ärmarna är kantade med vikresår innan de är rynkade (liksom hals och fåll). Ärmen har fått en liten spetskant och jag har gömt in ett litet tryck med Håkan Hellström-text som är gjort med htv (heat-transfer-vinyl)

Material: Tatoo Birds i mint (säljs hos Tyglycka, design James Pattern), mudd från Tyglycka, chevron vikresår och 25 mm strechspets från 3exter. Vinylen till trycket kommer från GladaGrodan.

IMG_8378

One thought on “Vikresår och vingärm

  1. Pingback: Vingärm beskrivning | Brallan by Alice

Kommentera

