Mamma och barn i chevron

IMG_9208

Znok kom för ett litet tag sedan med flera snygga chevronmönstrade tyger. Denna kallas ZigZag Persika (Johanna Ahlard). Visst känns det vårigt med detta tyg. Jag tycker det är kul med tydliga mönster där det blir tydligt om man lyckats med mönsterpassning eller ej. Här var jag extra noga med fickan på linnet och ärmarna på klänningen (se de rosa och grå linjerna som följer med på ärmen från framstycket.

Linne, strl M: Jag har ritat av ett linne som passar mig bra. Sedan gjorde jag det något lägre bak än fram. Det är ju fördelen med att sy själv, man kan göra förbättringar. Fickan är utklippt och sedan har jag fållat ovansidan. Därefter har jag kantat runt resten och sytt den rakt på framstycket. Eftersom jag fortfarande inte köpt ny totally stable (rivbart mellanlägg som stabiliserar när man syr i trikå och som man sedan drar bort efter att man har sytt) limmade jag fast ett kaffefilter med temporärt lim på baksidan. Fungerar superbra,

Klänningen, strl 86: En tröja med raglanärm som jag ställt ut och förlängt samt gjort ringingen i halsen lite vidare.Ärmsluten är muddade med samma tyg som klänningen. Som krage har jag  klippt ut en rektangel som är något mindre än ringningen och ca 20 cm hög. Den har jag sytt ihop som en rundel och sedan vikt dubbelt samt sytt fast. Fickorna är sydde enligt denna princip.

IMG_9212

Kommentera

