Vingärm beskrivning

IMG_9438

IMG_9140Jag har fått otroligt många frågor om min vingärmar. Redan i höstas lovade jag att jag skulle försöka få till en beskrivning i bloggen – och nu ÄNTLIGEN blir det av. Det är otroligt enkelt att konstruera den på egen hand. På just denna klänning fungerar den som enda ärmdel, men man kan ju lägga in den emellan ärmen och själva plagget när man syr en vanlig tröja.

Material: ZigZag sand/mint från Znok, mudd från Tyglycka och knapp från 3exter.

Vingärmen: Jag har ingen särskild förberedd mönsterdel utan klipper ut lite på känn. Dock har jag såklart ungefärliga mått i huvudet på vad som passar och lite har jag lärt mig efter hand.
1. Jag brukar göra ärmen mellan 25-35 cm på storlekar kring 100 cm. Det är ju en smaksak! Denna är 35 cm och klänningen är i strl 104. Mönsterdelen är ca 5 cm hög och smalnar av mot sidorna. Jag gillar inte om den blir för lång, då tycker jag den känns för ”tung”på plagget. När den är utklippt är det dags att fålla nederkanten. Lägg märke till att det är den raka sidan som är ärmens nederkant och som skall fållas. Jag har testat lite olika sätt att fålla och tycker vikresår, tät OL:söm (som här), rå kant, fåll med tvillingsöm eller kant fållad med spets blir finast. Kantar man med muddväv eller jersey blir det lite många lager tyg och ärmen får inte samma fina form och rörelse.
2. Sedan är det dags att rynka den böjda delen. Antingen gör man på klassiskt vis med två rynktrådar. Eller så gör man som jag att man syr med overlocken (inställningar: högsta diff på 2 och längsta stygnlängden).
3. Blir den ändå inte tillräckligt rynkad kan man pilla ut de 2 nåltrådarna och dra lite extra. De 2 nåltrådarna får samma funktion som rynktrådar.

Till sist mäter jag ut mitten på vingärmen och nålar fast den på axelsömmen, räta mot räta. Har jag en vanlig ärm också, som på denna klänning, göms ju kanten i sömmen. På denna modell viker jag ned sömnsmånen inåt och stickar ned den i samma söm som jag fållar ärmhålan med.

IMG_9127

5 thoughts on “Vingärm beskrivning

  1. Pingback: Beskrivning på smal spets i mudd | Brallan by Alice

  2. Pingback: Diamantklöver | Brallan by Alice

  3. Pingback: Älv-världen som favorit | Brallan by Alice

  4. Pingback: Midsommarkläder | Brallan by Alice

  5. Pingback: Flicka med katt | Brallan by Alice

Kommentera

