Pelargoner

IMG_9955

IMG_0003Förra helgen hade jag en liten träff med några sy-vänner.  Vi sov över här och make samt barn skickades till sommarstugan istället. Dottern hade ett önskemål inför helgens sömnad och det var shorts. Dessutom hade hon visat intresse för detta tyg. När jag ändå klippte ut fick det bli en klänning också.Visst är pelargonerna alldeles, alldeles underbara! Tyget har ju sålt slut innan hos Znok och nu verkar det minsann vara slut igen.

 

Material: Lillys pelargoner och grå jersey från Znok, laxrosa och ljusgrå mudd från Tyglycka, 13 mm strechspets och ringknapp i dov rosa (nyhet) från 3exter.

 

IMG_9980

Mönster: Linnet sydde jag förra sommaren efter inspiration från Ottobre. Fram på linnet är en volang med spets som är fastsatt med kantband. Kantbanden fortsätter så att de knyts på ena axeln. Shortsen är en förkortad version av ett kommande mönster från JNY! Så fort det är släppt säger jag till. Klänningen är en A-linjeformad klänning som jag delat av både vertikalt och horisontellt. Vertikalt på överstycket för att få sprundet och horisontellt för att kunna göra understycket bredare för att sedan rynka ihop det.

IMG_9956

Tyvärr har min coverpro krånglat lite med trådspänningen så att jag inte helt kan lite på den. Ibland dras kantbandet ihop lite extra. Det kan jag kompensera med att dra lite i tyget och/eller ändra diffrentialmatningen. Men det glömde jag på ärmarna. Därmed drar de in klänningens ärmslut lite som ni ser på live-bilden på pelargonklänningen här ovan.

Kommentera

