Älgar med matchning

IMG_0342

IMG_0354Detta tyg med älgar på är ett relativt nytt tyg hos Strömming. Till det kom även matchande oregelbundna ränder. Ja, och som ni ser, finns det även matchande knappar från 3exter.

De matchande ränderna har jag vänt lite hur som helst som ni ser. Tittar man på trådraken så är egentligen ränderna liggande. Vågar man göra såhär och vrida och vända? Ja, det vågar jag. Eftersom jag förtvättat tygerna vet jag att det inte kommer krympa olika på olika håll. Jerseytyger med bomull/lycra är ju ofta lite strechiga även på fel ledd, så funktionen finns ju fortfarande kvar. Sedan är inte ens det ett krav i detta fall när det finns knäppning och tyget inte behöver vara särskilt strechigt ändå. Det kommer att vara lätt att klä på och av plagget i alla fall. Den lilla fickan på pyjamasen är ingen ficka utan en uppklippt öppning som jag kantat och sytt ett tyg bakom. Bara snyggt och ingen funktion med andra ord.

IMG_0349

Och så lite symaskinssnack…
Det är ju så kul att sy täcksömmar med min nya Babylock Ovation. Den matar på så fint och det blir trådkedja före och efter vilket underlättar start och slut när man kör en täcksöm som sedan skall avslutas i sidosöm eller under kantband. Inga hoppstygn och automatiskt trådspänning. Dock saknar jag lite grann att inte ha kontroll själv över trådspänningen, men det är ju ett lyxproblem. Jag tänker att jag vill ha kontroll om jag någon gång inte skulle tycka det blev tillräckligt bra. Men det har ju inte hänt hittills. Vill man provköra en Ovation och bor i Göteborgsområdet kan man säkerligen kontakta Yvonne på Tygaffären på Lagerströmsplatsen. Hon säljer dem i sin tygaffär men har dem inte uppställda där, så ring och be henne ta med en dit. Just nu använder jag bara Ovation till täcksömmar förresten. Vanlig OL-söm kör jag på min BabyLock Imagine, bandkantningen gör jag på Janomes CoverPro X.

13179323_1305057566176603_1961892262900880313_n

Inlägget är i samarbete med Strömming och 3exter.

5 thoughts on “Älgar med matchning

  1. Har du skaffat en maskin som kostar ca 25000 för att bara köra täcksömmar med, och så kantar du med gamla coverpro’n? Det begriper jag inte riktigt. Jag trodde Ovation hade justering för nåltrådarna uppe till vänster och för gripartråden finns reglaget där man byter från chainstitch till coverstitch uppe till höger. Däremot kan man inte justera nåltrådarna individuellt. Berätta mer om maskinen efter hand om du orkar. Ser fint ut det du sytt så långt! Hade varit spännande om du ville prova att sy ihop bandkantade plagg med overlockdelen. Med den maskin jag testat (inte riktigt densamma dock) fastnade hela paketet av tio lager tyg i pressarfotens kant under sulans högersida och nålarna gick av. Ovation är säkert bättre på detta?

    • Just nu är det så jag använder maskinerna eftersom jag har alla 4 i mitt syrum. Inköpet av en Ovation har många anledningar. Främst var det för att jag behövde en ny maskin till täcksömmen och kantbanden (eftersom det är något slags knepigt fel på min CP). Nu har jag lyckats få till kantbanden bra igen på CP:N (men tyvärr inte täcksömmen). Men det känns inte ”hållbart” då jag behöver ha trådspänning på allra högsta för att få till en relativt OK söm på kantbanden. Jag bara ”väntar” på att resten havererar. Med andra ord hade jag ju kanske kunnat köpa en Baby-Coverstich. Men efter att ha provkört både Coverstich och Ovation så känns Ovation MYCKET stabilare. Snyggare sömmar, bättre matning osv. Jag syr MYCKET, ca 20 h / vecka pysslar jag med sömnaden och då vill jag att det skall vara stabilt. Att BabyCoverstich och Ovation hade en sådan skillnad i ”körglädje” och snygghet på stygn blev avgörande. DESSUTOM finns fördelen med en kombimaskin för mig eftersom jag vill kunna ta med mig färre maskiner när jag är borta flera veckor i streck.
      Ja, man kan ändra såsom du beskriver, men man kan ju som du skriver inte ställa in de separata nålarna var för sig. Skall absolut testa att sy ihop bandkantade plagg. När jag kört med min BabyLock imagine så har det inte varit något större problem.

      Jag återkommer!

      • Absolut! Du skall ha det bästa i maskinväg, inget snack om saken🙂. Jag tänkte mer att själv skulle jag köpt en riktig industriflatlockmaskin eller vad de nu heter. De som syr de fina sömmarna som köpesportkläder brukar ha. Kul att du gillar din Ovation, och strular det någon gång med att du får för stram undergripartråd så kan du bara koppla bort den trådspänningen helt. Konstigt att det funkar så, men det blir inte särskilt stor skillnad på sömmens utseende.

        Lycka till!

  2. Hahaha, jag UNNAR dig alla dina maskiner! Du är jätteduktig på att sy så du skall såklart ha det bästa. Det är för att du är duktig som jag kikar in på din blogg flera ggr i veckan. Även tjejers hobbies skall få kosta pengar🙂. En specialskruv till min MGB GT kostar 160kr och då får jag bara EN där det går åt många… det är vad jag mäter mot: 200kr/m tyg det var dyrt… eller var det egentligen det? jag får bara en specialskruv och en mutter till sportbilen för det ju! Och vips inhandlas det jag vill ha till min nya passion (sportbilen får vänta *lol*). Själv valde jag en BL Cover Stitch utan tvekan, men skall jag ta med den så får någon annan hålla med overlock’en. Jag tror Ovation har en förbättring mot tidigare combi’s och det är att man kan justera gripartrådspänningen. Den maskin jag testat kunde man bara justera nåltrådspänningen på och den tog bl a inte och fixade ”chain off” om man hamnar utanför tyget (som vid smala axelband ”spaghettistroppar” där kantbandet inte har tyg mellan lagren vilket jag tyckte var något svårare att få till snyggt. Det fixar Cover Stitch. Nu skall man ju inte hamna utanför tyget… men OM man gör det så är det ju käckt. Kommentaren var mest för att… jag tänkte mig att bandkantningen passade nog en combi bättre eftersom man har lika många lager tyg under alla nålar och så har jag själv tänkt tanken att en industrisymaskin hade varit nå’t…. Combi’n jag testat sydde alltför stram söm när det skulle fållas, men bandkantning funkade helt OK. Som sagt, skriv JÄTTEGÄRNA mer om Ovation, jag väntar med spänning.

    • Jag förstår din förundran i kombination med att det är kalrt att även kvinnliga hobbies skall få kosta. Än så länge har jag mest kört med täcksömmarna som sagt, men jag har börjat testa även OL-delen. Fina sömmar såklart. Jag återkommer.

Kommentera

