70-talsmönster och frotté

Jag är helt förälskad i detta tyg! Ett mönster som är lätt att gilla och som är 70-tal. Det passade bra att sy något litet till att börja med. Jag vågar knappt klippa i det i skräcken att det skall ta slut. Solvind heter mönstret och är tryckt på ekologisk jersey. Jag köpte det hos Strömming, men nu är det tyvärr slut hos henne. Men tack och lov har jag en bra bit kvar här hemma.

Till denna lilla singoalla-tunika blev det ett par frottébyxor. Strechfrottén fick jag i våras av snälla Makrill, så att jag skulle kunna testa den. Jofotex har nämligen väldigt bra pris på sin strechfrotté och jag funderade på om jag skulle köpa en bunt. Det har jag gjort för övrigt; marinblått och lila.

Jag hade önskat att jag hade haft ett kantband som matchade frottén bättre. Men det är så många nyanser av gult/orange i dessa kläder att det blev bra ändå. Och kantbandet matchade knapparna perfekt.

Mitt fram har jag gjort ett vik och sytt på två dekorationsknappar. Resten av ringningen är rynkad med overlocken på hög diff och hög stygnlängd och sedan har jag dragit lite extra i raksömstrådarna.

Mönster: Byxorna är ursprungligen från Meedom form 2. Men med en del förändringar. Singoallan har jag utgått från ett singoalla-mönster och ändrat lite här och där. Jag kommer att göra en tutorial på hur jag gör framsidan så småningom.

Material: Gul strechfrotté från Jofotex, cerise muddväv från JNY, solvinds-jersey från Strömming och gult kantband från Mjukatyger (tror jag)

Över lag har jag lite dåligt sy-självförtroende just ny. Jag tycker inte finishen på plaggen blir så bra som jag vill. Jag kan bättre! Men det beror nog mest på att det känns som min OL sliter så på tygerna så det går hål, trots att jag bytt nålar. Men risken är att det är gamla nålar jag lagt tillbaka i paketet. Nu har jag i alla fall köpt 4 paket nya EL-nålar från Bibbis och hoppas det blir bättre. Annars får jag skicka lilla BabyLocken på Service.

7 kommentarer på “70-talsmönster och frotté

  1. När jag lämnade in min overlock på service nämnde jag att den gjorde hål i tyget trots nya EL-nålar. Då sa han att vanliga EL är inte stretchnålar egentligen utan med vass spets som till vävda tyger. Den variant han menade passade trikåtyger bättre var sådana med rundad spets (såklart) och de heter EL med tillägget CF eller SUK CF. Till tätt stickade interlocktyger kunde en tunnare nål passa bättre för att lättare hitta in mellan maskorna. Jag köpte ett set EL CF storlek 65 (!) och det har funkat bra. Det låter mindre också eftersom nålen inte behöver hamra genom tyget. Till velourtyger köpte jag EL SUK CF storlek 80. Så nu har jag bra nålar, och en massa vanliga EL-nålar som jag numera helst alltså använder till vävda tyger (tur att jag gillar att göra skjortor i seersuckertyg!).

    Snyggt sytt (på håll 😉 Jag retar mig också på när finishen inte blir så bra som jag vet att jag kan. Men för mig hänger det ihop med hur mycket jag har ”tränat” dvs om jag är inne i en period av att sy mycket och ofta, så blir det bättre. Annars blir jag ringrostig.

    • Tack för långt och innehållsrikt svar. Jag har SUK CF-nålar. Men har beställt nya om det är så att de jag satte i var dåliga. Men jag skall kika på65-nålar. Var har du köpt dina?

Lämna en kommentar