Retroinspirerad vändbar förklädesklänning

20140709_394820140709_3958Jag har försökt ta fram ett mönster på förklädesklänning och detta är mitt senaste resultat. Den är sydd i ett stycke, eller ja egentligen två stycken eftersom den är vändbar. Förklädesklänning känns väldigt klassisk och får i alla fall mig att tänka på Astrid Lindgrens karaktärer.

James Pattern Logga  copyDetta tyg är designat av James Pattern Design (länk FB-sida) och jag tycker det är en retrokänsla på tyget och det passar därmed extra bra till denna klänningsmodell. Jag fick en smal snutt över, när jag klippte ut, som var svår att använda till något större så jag passade på att sy ett matchande hårband. Hårbandet är sytt som en smal remsa som jag svängt ut lite i ändarna så att det blir snyggt när man knyter en råbandsknop.

20140709_3980

unnamedDetta tyg finns i 5 olika färgställningar och säljs lite varstans eftersom det är tryckt genom en stor grossist (länken är till grossisten, ej till butik). Det blev lite kul att göra den vändbar när tygerna är i samma färger, men bakgrunden är olika. På ena sidan har jag använt täckta turkosa knappar och på andra sidan ringknappar i blått, båda knapparna kommer från 3exter20140709_3984

20140709_3982Det fina med vändbart är ju att man kan passa på att göra den ena sidan än lite roligare. Jag skar ut min makrill i sammetsvinyl från GladaGrodan och strök fast den på den gröna sidan.

När jag sytt ihop klänningen så märkte jag att jag hade råkat göra ett litet hål på tyget. Det är ju oerhört tråkigt när man märker sådant när plagget är klart. Men hålet är ju väldigt litet, så jag strök på en liten mås i samma vinyl som makrillen över hålet som fick bli en liten detalj som syns bak på klänningen om man tittar noga.  Se bilderna nedan, den vänstra är ”före” och den högra är ”efter”.

20140709_3923

Inlägget är i samarbete med JamesPatternDesign och GladaGrodan

En kommentar på “Retroinspirerad vändbar förklädesklänning

  1. Pingback: Lättsydda haremsbyxor och applikation | Brallan by Alice

Lämna en kommentar