Tutorial: Flatlock och kalsong

Storebror behöver kalsonger. Första paret ut! Med stort engagemang från både mig och honom målade vi mönster. Storebror ville ha sköldpaddor på, så så fick det bli. Jag målar alltid mönster på byggplast med permanent markers, och det kändes lite riskabelt att sätta en sådan penna i händerna på en 2,5-åring. Men det gick bra. Nedan följer en tutorial om vad flatlock är för något och samtidigt gör jag en tutorial för hur man syr kalsonger. 

Flatlock är en söm som är platt på både fram och baksida.  Perfekt vid tillfällen när det inte skall bli skavande sömmar; underkläder, kläder till prematurbarn mm. Här har jag kört med 3-trådig flatlock och har därmed tagit bort vänster nål och ändrat inställningarna på min maskin. Har man inte en maskin som klarar flatlock kan man sy sömmarna på fel håll (alltså avigsida mot avigsida) och sedan sticka ner sömnsmånen från rätsidan med en söm. Detta oavsett om man har vanlig hushållsmaskin eller en overlock. Det blir olika snyggt beroende på söm. Nu klarar min BabyLock Imagine flatlock-söm, så då ville jag testa. Förra paret kalsonger jag gjorde i julas till kusinen sydde jag med vanlig OL-söm och stickade ner den med täcksöm på min CoverPro. Det tog tid. Alla trådar som skall fästas, hoppstygn som gjorde att jag fick göra om osv…  Och då sydde jag faktiskt inte så sömnsmånerna kom på utsidan.

Ställ in maskinen enligt instruktionsboken. När det gäller min maskin så ändrar jag till läge ”D”, har stygnlängden på mellan 2 och 3 samt en sömnsbredd på mellan 3 och 5. Tråden som går till nålen ligger i samma skåra som tråden till höger om den. Har du en annan maskin som du sytt flatlock med kan du gärna kommentera nedan vilka inställningar du anväder. Det kan alltid hjälpa någon!

Tänk på att tyget skall vara av sådan sort att det inte repar sig lätt. Vävt tyg går alltså bort, medan stickat går alldeles utmärkt. Det är heller inte bra om det är alltför stor belastning på sömmarna. Sömnsmånen kan behöva justeras jämfört med vad du är van vid.

  1. Nåla avigsida mot avigsida
  2. Sy sömmen
  3. Såhär ser baksidan ut när den precis är sydd

När du sytt sömmen drar du försiktigt isär tygerna. Så blir det som på bilden ovan till vänster.

Skall du sy kalsonger, syr du helt enkelt ihop sidostyckena samt kilen fram och bak på detta vis. Använder du inte flatlocksöm, så sy ihop styckena som du själv önskar.  Sedan är det dags för den inre och yttre grenkilen. Dessa skall nålas fast räta mot räta med själva kalsongen i mitten. Klicka på bilden så får du upp en förstoring.När du sedan sytt fast första delen av grenkilen så gör du likadant på andra hållet. Detta innebär att du måste rulla in hela kalsongen mellan de två grenkilarna. På samma sätt som när du sydde fast den första. Tänk på att själva kalsongdelen skall nålas fast mellan de inre grenkilarna.När man sedan vränger ut kalsongen ser det ut som bilden ovan till vänster. Där har jag även overlockat kanterna för att sedan kunna fålla lättare. Sista bilden visar färdiga resultatet. En kalsong som inte skaver.

Mönster till kalsonger kan man hitta i bland annat Ottobre 6/2010 och Ottobre 4/2004

Material : Detta är jerseytyg från MinaSmå som tyvärr har lagt ner. Tyget finns fortfarande att köpa hos Sydilla. Mudden är från Stoff&Stil

Kalsongerna blev succé! Han ville genast testa dem. Det är lite stort; första gången som sonen använt kalsonger. Han var så stolt. ”Songer på, som pappa!”- gick han runt och sa. Nästa par skall jag dock sänka i midjan lite grann.

15 kommentarer på “Tutorial: Flatlock och kalsong

  1. Vad skoj att din grabb verkar vilja vara med och bestämma tyg och även rita upp. Jag längtar delvis till den dagen min son kommer vilja vara delaktig i valet av tyg. Det kan ju både vara positivt och negativt 🙂
    Håller med det du skrev i kommentar till mig, man blir ju självklart lite extra stolt när man konstruerar ett mönster själv. Många mönster upplever jag att man måste ändra om vilket som och då är det lika bra att försöka göra något eget ibland 🙂

  2. Byggplast, lät ju som spännande… 🙂 Kanske ska testa det då jag hatar mönsterpapper och mönstermellanlägg tenderar att bli så skrövligt och svårt att räta ut.

  3. Pingback: Babylocken levererar – en tigerpyjamas | Klippertill

  4. Pingback: Ett gäng kalsonger | Brallan syr

  5. Hej! Vilket jätte bra tips och super tuffa kallingar. Jag letar föbrilt efter mönster. Ska sy en födelsedags present till en liten kille. Men måste nog beställa tidningen i så fall men jätte bra tips från dig så kommer jag nog lyckas få ihop de hela 🙂

  6. jag har precis fått en overlock brother 1034D men förstår inte alls vilka inställningar jag ska ha för att sy flatlock=(

  7. Hej! Jag övar flatlock på en brother (men får inte till det!:-(). I min instruktionsbok rekommenderar de en särskild pressarfot som gör att overlocken inte klipper och syr utan bara syr i tyget. Är det något som du har använt? Själv får jag inte till inställningarna, fast jag följer instruktionsbokens. Vill till att öva, och skruva runt på inställningarna. Tar tacksamt emot tips om du har! Frid, Maria

  8. Pingback: Året i siffror | Brallan by Alice

Lämna en kommentar